torsdag 28 november 2013

Mina pojkar är ingen färg!

Jag vet inte vars jag ska börja med detta inlägg. Jag är mamma till 2 st underbart fina pojkar. En blir 2 år nu i februari och den andra är ca 3,5 år.
När jag själv ( är nu 30 år) var liten så var det verkligen att killar var blått och tjejer rosa och tjejer hade oftast söta klänningar och killar mörka kläder.
En fråga har dykt upp ofta i mitt huvud! Varför är tjejer rosa och killar blått? Vem har kommit på d? Varför är det just dom färgerna? Varför inte gul och röd, eller lila och blå? osv.
Jag vill att mina barn ska lära sig att dom får ha precis vilka färger dom vill på kläderna! Vill Edvin ha rosa byxor och en lila tröja, jamen fine låt pojken ha det då :) vad är det för fel på det?
Mina barn har kläder i alla dess möjliga färger och äldre pojken tycker det är så roligt men alla fina färgglada kläder :) det värmer i hjärtat att se glädjen i hans ögon då jag sist hade köpt en gul/orange/rosa randig tröja åt han som han bara älskade.
Hur kan man som förälder neka sitt barn ett klädesplagg pga dess färg? Tycker det är så löjligt.
Mina barn är inte en färg. Dom är mina barn, individer med härliga personligheter.
Dom tycker det är jätte roligt med hanlsband och armband och hattar på huvvet. Tar jag fram nagellacket så kommer båda på en gång och vill ha målade naglar :) klart dom ska få måla sina naglar om dom nu vill det. 
Liksom vad är det folk är så rädda för?
Jag har hört pappor som är rädda att deras son ska bli bög för att dom prövar en prinsessklänning på ett kalas t.ex. 
Men herregud liksom! Din son blir inte homosexuell bara för att dom målar nagalarna och har rosa kläder. Och skulle ditt barn bli d, vad skulle d spela för roll? Alla är lika värda!
Jag skiter ärligt talat i om mina barn blir homosexuella eller nåt annat, det e MINA barn och jag älskar dom oavsett :) dom e mitt kött och blod och dom betyder allt för mig!
Jag älskar att se bilder på instagram på folk jag förljer som har precis samma åsikter :)
Så länge dom går dagis så verkar d funka okej det hära med klädera och färgerna osv! Det är väl sen d kommer då dom börjar förskoleklass eller ettan? 
Man ser verkligen att en del tror att så fort det är ett rosa plagg så är det en tjej.
Min Arvid har en jätte fin Reima overall som jag köpte på secondhand för en tia :) dvs ett riktigt fynd!
Overallen är rosa och grå, ja ni kan ju gissa kommentarerna. Men så söt hon är!
Samma på vårdcentralen i vänrummet. Arvid springer omkring med jeans och en rosa munktröja, en dam ler väligt åt han. Tills jag ropar Arvid ta det lungt nu. Hennes haka föll i golvet då hon upptäckte att det var en kille!
På en del klädaffärer så finns d kopiösa mängder med fina färgglada och fina barnkläder på tjejavdelningen. Så går man på pojkavdelningen där det mesta är svart,grått och blått med döskallar, spindelmannen och angry birds! BLÄ så trist!
Vars vill jag komma med detta? Tja att jag bara är så LESS på att en del människor ska dela upp könen på barnen så mycket! Låt barn vara barn, låt dom ha vilka färger på kläderna dom vill, låt som vara den dom vill vara osv :)

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig precis! Allt detta rosa och blå, urbota fånigt och trist. När jag var liten på 60-talet hade ungarna mycket rött, blått, orange, grönt och gult. Och det hade alla, och pojkarna var långhåriga och hade röda kalasbyxor :) Jag hade ett liknande inlägg på min blogg för en tid sedan, men då handlade det om dockor/leksaker. Bara man kommer in i en leksaksaffär så bara LYSER det rosa om hela avdelningen där dockor finns, så fånigt!

    SvaraRadera
  2. kan bara hålla men :) min son får bli vad han vill då han är den han är trots sina blotta 10veckor:)
    barn skall ha färger de mår bra av det...är ju tuvär själv allergisk mot vitt...på allt...de smyger väll sig in ibland men inget som någonsin skall domdera...färg är viktigt...älskar rosa och de kom inte fören jag var vuxen har aldrig varit tjejig av mig.
    nä fram med mer färg till barnen och mer öppensinnat sammhälle...och ett sammhälle som slutar tror att miljön formar ens val till partner då man blir äldre...har folk här i byn som är överlycklig över en sammkönad familj har flyttat in i grannbyn...så långt är de hela ok...sedan läggs de till hoppas de har barn så mina barn lär sig att de är ok att ha 2 mammor eller 2 pappor...är de inte upp till föräldrarna? ja sak samma...färg e bra

    SvaraRadera
  3. Vi har alltid låtit barnen välja själva, och när de var små så att de inte kunde välja då försökte vi välja neutrala färger, inget rosa (för att vi båda har svårt för det mer än att det inte är okej). Det slutade i att dottern älskade rosa en period, men sedan tröttnade. Sonen var inte lika kräsen, han körde gärna rosarandiga tröjor och så, men nu väljer han också själv när vi handlar kläder, annars kan han bara vägra att ta på något som vi köpt.

    SvaraRadera
  4. Jag är av precis samma åsikt. Önskar dock att jag hade mycket mer pengar att röra mig med så att jag hade kunnat köpa precis de kläder jag vill, för i mitt tycke är tråkigt nog dessa kläder många gånger alldeles för dyra. De vanliga affärerna med priser som plånboken orkar med erbjuder inte alltid sånt jag vill klä mina barn i. Köper mycket begagnat för det är roligt och då gör jag många gånger väldigt bra fynd :-)

    SvaraRadera